Wednesday 3 April 2013

Sempatkah Aku?


Assalamualaikum Yaa Sahabat Yang Dirindui.... Alhamdulillah, Selawat dan Salam ke atas junjungan besar yang dirindui Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat dan seluruh umat Islam.  Syukur dengan pemberian Mu Ya ALLAH..Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku...dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.
KINI sudah tiba episod keremajaan iman untuk lalui ketajaman liku kehidupan ni. Iman bukan la seorang yang kaya raya, namun hidupku hanya biase-biase jer pun,tak kaya dan tak miskin. Walaupun begitu iman rasakan segala apa yang ALLAH berikan ni dah “cukup” untuk iman.. KINI usia bertambah,bila usia makin bertambah ia bererti kita makin dekat  MENUJU KEMATIAN. Bila sentuh tentang kematian ni kan,ramai yang akan bagi tindak balas macam ni; “alaaa jangn la cakap tentang mati” , “hurmmmmmmm sikit-sikit tentang mati” , “ermmm ok2,kita ta payah la cakap tantang mati lagi” dan “jangan la fikir lagi semua tu,lambat lagi” ...... Ayoyo apekehel lerr cakap macam ni,sememangnya kita perlu ingat KEMATIAN la bro...hehe...ops!! Let’s kita sambung tajuk asal kita yea.

Dalam iman mencoret warna warni kehidupan ni laa kan, kadangkala terfikir la jugak kemana arah yang akan iman bawak nanti,tambahan pulak iman ni lepasan SPM. Persoaloan ni la yang ada dalam fikiran kawan-kawan yang seangkatan dengan iman..Eh teringat pulak latar belakang Ustaz Haslin Bahrin, iman masih ingat beliau cerita dekat Haflah Ilmu baru-baru ni..“saya dulu sekolah SMK je pon,bila masuk je umor 19tahun...saya jumpa la dengan seorang jutawan dan beliau tanya saya ‘haslin nak tak kalau pi sambung balajar kat pakistan?’ ,saya pun jawab la nak...starts dari situ dia tanggung saya selama 5tahun saya belajar kt pakistan, 1 sen pun saya tak pakai duit mak ayah saya”  Bila iman dengar cerita Ustaz Haslin teringin jea nak dapat macam  Ustaz Haslin dapat. Ewah-ewah beruntungnya kalau dapat kan?hehe..  * *ehem2 tak de ke jutawan yang baca blog iman ni,haha**

Kadang-kadang tu iman ada jugak terrrrrrberangan sorang-sorang, andainya ada jutawan yang sanggup biayai iman ke pakistan atau mesir,mesti best kan! Untung mak dan ayah iman nanti...... Iman teringin sangat-sangat nak jadi orang yang kaya dengan ilmu ALLAH, bila iman kaya dengan ilmu ALLAH maka boleh iman berkongsi bersama-sama masyarakat macam Ustaz Haslin.

TAPI..........ada satu persoalan yang sukar dirungkai, sampai sekarang iman tak faham kenapa persepsi masyarakat sekarang seolah-olah memandang rendah kepada kami yang bersekolah hanya di SMK je, dan dalam benak fikiran mereka hanya pelajar yang bersekolah di SMA je boleh jadi Ustaz or Ustazah.....itu semua salah, salah sama sekali.. Acu Cuba Try tengok , pandang dan LIHAT;

>Ustaz Haslin Bahrin(SMK Pokok Sena,Kedah)

>Ustaz Azhar Idrus(Sekolah Menengah Darulaman Alor Setar, Kedah. (Tingkatan 1-2) ,
Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu (Tingkatan 3-6)

> Ustaz Rosli Che Soh(Imam Besar Masjid Kelantan) dari SMK Tumpat,Kelantan.

Dan ramai lagi insan yang dari sekolah SMK yang berjaya malah “tersohor” lebih daripada Ustaz dari sekolah SMA. Untuk makluman semua , iman bukanlah nak membangkitkan isu ini tapi iman nak bagi semangat dekat kawan-kawan iman yang nak jadi ustaz kat luar sana,tambah-tambah dekat “budak ni” ..hehe(gelak sopan) tapi ntah sempat atau tidak untuk rasai semua itu.

Bila bercakap tentang gelaran USTAZ ni, berdasarkan pengalaman bersama rakan-rakan yang memerlukan nasihat atau khidmat kaunseling, mereka sering jea panggil iman “ustaz”. Setahu iman la kan, orang yang layak dipanggil ustaz ni ialah orang yang banyak ilmu dalam bab-bab agama, jadi iman rasa iman tak layak untuk gelaran tu.Iman pernah berjumpa seorang insan ni dari Kedah yang juga memerlukan khidmat nasihat. Ini antara dialog ringkas iman dan dia yang berusia lewat 30-an tentang gelaran tu:

Dia: Assalamualaikum Ustaz,Ustaz  sibuk ka?kalau ta sibuk saya nak bercakap     
dengan ustaz sikit.

Iman: Wa’alaikumslam(senyum tak nampak gigi) ..masyaALLAH panggil fahmi jea yea,tak payah paggil ustaz la...saya bukan ustaz dan saya bukan la berilmu sebagaimana “ustaz”, lagipun saya ni bekas sekolah SMK jea bukan sekolah arab. Ermm tak tak,saya tak SIBUK...ada apa ya?

Dia: HEBAT.. Lauguni qupanya perangai orang kelantan yea(senyum)..ya ALLAH tak boleh macam tu ustaz, ustaz dan ustazah saya pesan kalau kita berjumpa dengan remaja kelantan yang wara’ kita kena memuliakan mereka dengan panggilan ustaz walaupun usia masih muda kerana ilmu itu tidak terletak pada angka usia dan bersekolah dimana pun semuanya sama,yang berbeza ialah ILMU.

Iman: .....*Diam 5saat*..... masyaALLAH saya ini biasa2 jea,ilmu tak banyak , sekadar untuk berkongsi boleh la.

Kami pun sambung perbualan kami,alhamdulillah..segalanya dipermudahkan
Tapi subbhanALLAH rupanya orang luar dari kelantan menilai orang kelantan macam tu.Terkesima iman dibuatnya.

Kesimpulannya semua manusia bisa memegang jawatan “ustaz” kerana untuk menjadi seorang ustaz itu bukan bergantung kepada SEKOLAH, akan tetapi ia adalah kehendak kita dan itu semua adalah REZEKI ALLAH ta’ala..


Tapiiiii untuk iman memegang jawatan ‘itu’ ntah SEMPAT KE TIDAK hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui, dan kepada pihak yang memandang rendah tu, udah-udah laa yerrrr berfikiran macam gitu.

Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar... peliharalah aku agar terus berpegang teguh pada tali Mu. Terimalah permohonan hamba Mu yang sedang bermusafir di bumi Mu ini Ya Al Mudzill.

No comments:

Post a Comment