Friday 12 October 2012

Pengalaman itu adalah "GURU" yang terbaik buat kita.

Iman merasakan bahawa makin lama iman menjalani kehidupan yang beronak dan berduri ini,makin ramai akan iman temui.Selama iman diberi pinjam nafas ini untuk mengabdikan diri kepada Allah,mungkin sudah melebihi 100000 orang manusia yang iman temui, maka dengan itu berarti 100000 jenis perangai sudahpun iman rasai dan temukan...

 


(T_T)Manusia akan menangis jika dia merasakan sesuatu bebanan itu tidak tertanggung olehnya.,menangis itu indah!tapi bagaimana untuk menjadikan menangis itu indah??dan untuk tidak menjadikan kesedihan itu pengikat diri kita. Remaja zaman kini, selalu menangis.. kenapa wahai remaja?? kerana CINTA!!! Iman tak nak kawan-kawan salahkan CINTA, jangan salahkan cinta... cinta itu anugerah dari Allah swt untuk semua hambaNya.Cuba kita perhatikan disekeliling kita sekarang,semuanya berpasangan ada gelap dan cerah,ada rendah dan tinggi,ada bodoh dan cerdik,ada wanita dan lelaki,ada syurga dan neraka,dan ada dosa dan pahala.Begitulah sebaliknya... Disini ingin iman mengajak untuk berfikir bahawa Allah swt itu Maha Bijaksana dalam menciptakan kita dan Maha Mengetahui apa keperluan kita...Mengapa semua perkara ALLAH tahu apa yang terbaik buat kita??kerana ALLAH yang menciptakan kita,sudah tentu ALLAH lebih tahu apa keperluan kita, lebih memahami perasaan kita, lebih bijak memujuk kita dan lebih pandai untuk menjaga kita berbanding dengan kekasih ANDA. Apa yang bisa kekasih anda bagi kepada anda????apa???cuba anda jawab.Tepuk dada tanya IMAN.


Soal 'CINTA' dalam kalangan remaja dianggap perkara biasa.Mencintai sesama insan itu memang perlu sebagaimana ada dalam 1 hadis Rasulullah SAW tetapi remaja kini telah menggunakan anugerah itu ke jalan yang salah. Jika dibicakan mengenai 'JODOH' langsung iman tak kesah..kerana segalanya sudah teratur di Luh Mahfz. Seandainya anda COUPLE sudah pasti ke anda akan berkahwin dengan dia??tolong jangan bagi harapan kepada yang mengharapan jika tak ingin jadikan isteri. Rasa cinta adalah anugerah Allah kepada setiap manusia. Jiwa memerlukan cinta sebagaimana jasad perlukan makanan. Cinta ibarat api yang menjadi sumber tenaga kepada kehidupan. Ia menyinari manusia sebagaimana matahari menyinari alam. Dengan kekuatan cinta manusia sanggup dan mampu menempuh pelbagai rintangan - gunung sanggup didaki, lurah dituruni, lautan sanggup direnangi - semata-mata untuk memiliki cinta. Allah menghadiahkan perasan cinta dalam keadaan yang cukup murni. Namun jika kemurniannya tercemar, jadilah ia api yang membakar hangus - bukan lagi sebagai sumber kehidupan tetapi pemusnah yang menghancurkan, tidak lagi menyinari alam tetapi menjadikan alam hitam kelam seperti arang..Jadi,cuba kita tanya pada diri yang ber'couple', adakah anda ber'couple' itu kerana memang anda betul CINTA atau kerana NAFSU? Jangan biarkan nafsu yang menjadi pemandu kepada segala kerja anda,akan tetapi biarkan IMAN yang memandu jiwa anda...Bila inginkan IMAN yang memandu jiwa anda, perlu pula untuk mencari ilmu pengetahuan sebagai bekalan.

Apa yang Iman paling KECEWA???? Bila seorang sahabat yang paling baik dengan iman sebelum ini, tapi bila dia diuji oleh Allah swt dengan didatangi seorang wanita dalam hidupnya. Iman yang dulu umpama isi dengan kuku kini semuanya berubah dengan sekelip mata sehaja. Bila 'mabuk' dibuai khalayan lagho duniawi maka sahabat didepan mata umpama kayu tunggul.Hanya sekadar melihat dan abaikan,hanya itu sehaja..Tetapi kadangkala ianya berubah bila iman berada berhampiran dengan wanita itu.Mengapa iman berkata demikian?boleh kalian berfikir.... Kerana dia ingin menjadi yang terbaik dimata wanita dengan berbuat baik dengan iman. Lihatlah di dalam diri sendiri dan nilailah dengan jujur. Pakar psikologi adalah manusia biasa yang mungkin tersilap tetapi jika kajian mereka benar,perkara ini perlu diusahakan. Mampukah cinta menjangkau bahagia dari dunia hingga ke akhirat? Jawapannya ya, namun mana mungkin kita dapat memiliki sesuatu yang berharga secara percuma - jika percuma, sahlah ia 'barang tiruan' - bukan cinta murni yang sejati.

Kehidupan di dunia hanyalah sebahagian dari siri perjalanan yang panjang seorang manusia. Bermula dari alam roh, kita berpindah ke alam rahim sebagai janin yang berkembang sehingga dilahirkan ke dunia sebagai bayi. Kini kita berada di alam dunia - menghabiskan usia sehingga proses kematian membawa kita berpindah ke alam barzakh. Di barzakh, kita menunggu sehingga kiamat untuk semua manusia dikumpulkan di alam mahsyar. Di mahsyar, proses pengiraan amal berlaku membawa kepada perhentian terakhir kita - syurga atau neraka. Alam yang paling kritikal adalah alam dunia di mana kita diberi 'kebebasan' untuk 'memilih' jalan hidup.

Sangat menarik untuk sahabat-sahabat iman buat renungan, sebenarnya dalam hal ini,kita tidak bisa menunding jari atas 1 pihak,jika bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi,bukan?...dan kalau kita faham betul-betul isi kandungan Surah Al-Israk: ayat 32 ini,perkara terkutuk itu tidak akan berlaku.
"Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." ...ianya berlaku kerana perasaan cinta yang timbul yang dikuasai oleh nafsu bukan perasaan cinta itu dikawal oleh iman...Cinta, sayang dan rindu semua itu anugerah yang Allah kurniakan pada kita,ingin mencintai atau dicintai adalah fitrah semulajadi manusia,tidak dapat dinafikan lagi.Semua itu tidak salah,tetapi! yang salahnya bila menjalinkan hubungan antara dua insan yang tidak sah...Di sini jelas akan melahirkan bibit-bibit maksiat, pemberian nafsu oleh Allah s.w.t kepada manusia adalah tanda kemuliaan manusia melebihi penciptaan lain tetapi jika manusia tidak dapat menguruskannya sebagaimana yang digariskan Allah, maka martabat kemanusiaan akan jatuh SETARAF DENGAN HAIWAN bahkan lebih teruk dari haiwan.Moga-moga kita tidak termasuk dalam golongan ini.aamin,insyaAllah.dan kesimpulanya; Jangan Pernah Terlibat @ Melibatkan Diri Dalam Gejala COUPLE ..kerana disinilah puncanya! Jangan risau wahai sahabat-sahabat dan saudara seagama dengan aku, Allah dah tentukan jodoh yang terbaik buat kita,..rapatkn diri dengn Allah pasti bahagia dan sentiasa bermohon!cukup ALLAH dihati kita..dan jangan pinggirkan sahabat anda oleh kerana wanita!


No comments:

Post a Comment