Friday 26 October 2012

Itulah Pengorbanan

♥ Bismillahirrahmanirrahim . Assalamualaikum wbt ikhwan/akhwat .

               ♥ SALAM EIDUL-ADHA |TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM| ♥ 

ALLAHUAKHBAR3x.... Alhamdulillah wa syukranlillahirabbi a'alamin.... Di pagi Raya Eidil Adha hari ini, iman mengenakan baju melayu berwarna kuning untuk menunaikan solat sunat Eidul Adha..Hari Raya Eidul Adha ini sungguh terpancar bibit wajah kesyukuran diwajah nan lesu ku, namun jauh dilubuk hati kecil rasai KETAKUTAN dan KESEDIHAN.. mungkin antum bertanya, kenapa iman takut @ gementar .. Antara jawapannya adalah kurang daripada 10 hari sahaja lagi iman bakal menduduki SPM.. ALLAHURABBI... Dan mengapa pula iman SEDIH ? Jawapan kepada persoalan ini akan iman utarakan dalam entry kali. InsyaALLAHu ta'ala.
Entry kali ini, iman suka untuk berkongsi dengan antum tentang seorang insan yang yang dikenali dengan "Pok Sen" ini. Semasa iman sampai di kampung iman di Kampung Paya Senang, Kota Bharu. Kelihatan berpusu-pusu orang kampung menuju ke destinasi yang dimana diadakan Ibadah Qurban selepas menunaikan Solat Sunat Aidil Adha.. "Air mataku mengalir" itulah ungkapan yang sesuai iman ungkapkan dan bisa terjemahkan melalui peristiwa Ibadah Qurban untuk tahun ini, ALLAH ALLAH ALLAH ..... Tatkala lembu telah dibaringkan dengan penuh kasih sayang dan penuh lemah lembut oleh pemilik lembu tadi, yang dikenali ramai dengan nama "Pok Sen" dikampung iman. Iman terkesima bilamana iman melihat "Pok Sen" membaringkan lembu itu seperti anaknya sendiri tanpa banyak karenah yang ditunjukkan oleh lembu itu dan hanya menurut perintah dengan akur.

Ya ALLAH begitu kasihnya beliau kepada lembu itu. Jika begitu yang dilakukan oleh beliau maka rahmat dan kasih sayang ALLAH akan bersamanya.... Kira-kira tidak jauh dari tempat iman berdiri, iman bisa melihat titisan air mata beliau. Sehinggakan orang-orang yang berdekatan dengan beliau turut serta mengalirkan air mata. Kebiasaan yang iman lihat, pasti akan ada 5 hingga 6 orang lelaki yang akan menjatuhkan lembu yang akan diqurbankan dan mereka memperlakukan lembu tersebut bukannya dengan cara yang lembut tetapi dengan cara yang agak kasar.. Seolah-olah mereka lupa akan kisah Nabi Ibrahim as mengorbankan anaknya Nabi Ismail as diatas perintah ALLAH..

Cuba antum bayangkan jika anak kesayangan antum terpaksa antum korbankan pagi ini dengan perintah ALLAH??? Sudah pasti tidak sanggup untuk melakukan!

Iman cuba untuk mendekati insan yang bernama Pok Sen dan iman cuba untuk membangkit kembali isu berkaitan Qurban yang dilakukan oleh beliau itu sebentar tadi supaya beliau menceritakan kisah mengapa beliau mengalirkan air mata dan bagaimana lembu itu dapat dibaringkan tanpa banyak karenah.. dan beliau berkata dalam loghat kelantan "pok cik dahlamo pliharo lembu, setiap kali rayo aji nak dekat, mesti pokcik sedih.. kalau adik nok tahu, lepas rayo aidilfitri mesti pokcik akan jago sebagaimano pokcik jago anok pokcik.. pokcik bagi makan dan mandi setiap hari malah pokcik jugok bagi tempat tidur yang selesa kepado lembu-lembu yang akan pokcik sembelih pado hari rayo haji.. Pokcik teringat kepado kisoh-kisoh Nabi Ibrahim as yang sanggup menyembelih anaknya Nabi Ismail as.. Pokcik cubo untuk mengambil pengalaman macamano perasaan Nabi Ibrahim as bilo tahu ALLAH memerintoh untuk menyembelih Nabi Ismail anaknya sendiri. ALLAHUAKHBAR!

Dari cerita yang beliau kongsikan bersama iman, dapat iman simpulkan disini ialah Ibadah Qurban sebenarnya bukan pada niat yang dilakukan untuk melakukan pengorbanan, namun bagaimana kita merealisasikan erti PENGORBANAN tersebut.. Iman berharap semoga apa yang iman kongsikan ini dapat sedikit sebanyak ilmu untuk dimanfaatkan kelak.

No comments:

Post a Comment